torsdag, november 09, 2006

Uorginal dreving, uten skilt...

Som en slags followup til Fjordfittas FrPkampanje skal jeg her gi dere en liten innføring i en spennende hobby. Tema er mopeder og mekking. Ut av hatten trekker jeg et par fordommer som forteller meg at dette er interesser som du vil finne hos en god del FrPere (med innslag av stemmeboycotere og SPere). Jeg regner dette for statistisk påvist før noen har påvist det. Et kulturelt fenomen jeg før kunn har kunnet betrakte på avstand, men en ny oppdagelse har gitt oss muligheten til å følge med på tankegangen og adfredsmønsteret til disse fascinerende skapningene. Oppdagelsen jeg snakker om er mopedportalen`s forumdel. Selve forumet er en gullgruve for iaktagelse av bikeren, men spesielt interessant blir det når vi tar en liten titt på historiefortellernes subforum! Her kan vi finne alle godbitene fra en bikers dagligliv, skrevet på en folkelig måte. Når jeg sier folkelig, mener jeg selvsagt ikke folkelig på den trauste kjedelige måten, men på en innovativ og utfordrende måte! Her er et eksempel:

"da var det den forpulte purken som ødela mopeden til en kompis av meg kompisen min kjørte moped da det var 1 blodtrimma rmx å han hadde full pinne på 1 strekke så va det noe rart for han så plutselig blålys på asfalten å da stoppa han på en kryss der komm purken ut å å kompisen min va litt redd da for å miste lappen å få utsettelse på lappen å neida første purken jor var og se etter trimm å han fant effektanlegge å da sa han den er ikke orginal og purken sporte kor my hk det va i den og kompisen min sa 8hk å da sa purken sikker å han sa ja og da sa purken da skal du til biltesyne å kompisen sa d går ikke å da sa purken kor my hk har du ?? å hn sa 8 mene d va egentli 22hk

prøv og jett ka purken jor? borra igjønna motoren til mopeden det er sjipt!!!!!!!!"

For ekstra effekt: prøv å tenkt deg en litt sutrende nordlendingsdialekt som forteller teksten i hodet, sammenhengende!
Legg merke til hvordan han lar seg inspirere av James Joyce og Proust i sin tankestrømlyriske, drømmeaktige "setning".

Foruten godt språk finner vi også de komplekse historiene. Drøfting over stat, makt og anarki på flere nivåer. Gjerne relatert til vei og gatekultur (streetlife). Ta dette eksempelet. Jeg siterer anslaget:

"Mopeden min: Derbi Senda R

Ninja effektanlegg
Uorginal Dreving
Uten skilt
Uten baklys

Meg:

Uten førerkort


Let the history begin:

1 dag før det hele:

Jeg har vert på butikken og råner i sentrum av Leikanger, skal til og kjøre hjem..."

Ja dere, konfliktene ulmer like under overflaten.

Det er ikke bare politiet som havner i konflikt med bikeren, bikere kan også støte sammen med sine egne. Her er et eksempel på en biker og en råner i konflikt:

"Så 100 meter etter jeg kjørte uti veien så er det en slakk høyresving, og der kjører kassevognen forbi meg - HELT UFORSVARLIG!. Så legger han seg foran meg, tuter litt ekstra. Så plutselig, helt uten forvarsel så bråbremser han. Dekkene skriker, og bilen hans havner sidelengs i bilen. Blokkerer begge kjørebanene. Og jeg, med mitt slitte bakdekk hadde nok problemer med å stoppe så jeg ikke kjørte rett inn i veien. Har regnet ganske bra, så var pissglatt. Men da står jeg der da, stille, sammen med bilen."

Animal Planet, ta deg en bolle!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lance on cancer, enjoy

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Apropos FrP og svertekampanjer så var jeg på debatt med Siv Jensen i dag. Makan til sexy mama er det lenge siden jeg har sett. Utfordrende antrekk og det hele. Er partiet ute etter en "grown & sexy" profil tro? (I motsetning til "juvenile & trashy" som de lenge holdt seg til tidligere...)

Uansett er moped fett, jeg savner min Suzuki TS-X 1988-modell med trimpotte, borra sylinder og lekker customized lilla lakkering... (Og 14-åringer på bakpå, selvfølgelig ;))

Kontrabande sa...

Fy faen! Borran åpp? Det er sjipt ass! Snuten shuger assh!

Jeg for min del rula stripa med en frekk, sølvgrå fartsdemon av typen Honda SFX Scooter. Denne villstyringen med 3,5 hester holdt de fleste blodtrimmede moppedasser på behørlig avstand. Dro som et hestekoppel i bakkene og brente gummi på flata.
Denne hotroden imponerte jo selfølgelig fletta av de fleste og kostet den nette sum av 17k som jeg hostet opp helt alene etter konkursoppgjøret på Log-On i sin tid.

Det var tider...

PS: Andy, sjekk ut bloggen til meg og Madammen!