fredag, november 03, 2006

Et angrep på et forsvar for økonomisk ulikhet

I dagens Aftenposten (3. nov) kan vi lese et sammendrag av det klassiske forsvaret for markedsliberalisme som uhjelp. Teksten er skrevet av Lars Fr. H. Svendsen og essensen i innlegget er at den fattige halvdelen av kloden blir mindre og mindre fattig, selv om den rike halvdelen har en rikdom som akselererer veldig mye raskere. I og for seg er dette ingen problematisk konklusjon, selv om jeg gjerne skulle likt å se tallene han legger til grunn. Det er som han selv sier veldig lett å manipulere disse, derfor burde egentlig helheten ligge som en kilde et eller annet sted. Siden vi er inne på et slags depresivt streak her i l`enculé vil jeg komme med et par bemerkninger.

Forbehold nummer 1: Hvor kommer all rikdommen fra? Svaret er sterkt relatert til mitt subjektive innlegg om global oppvarming (som uansett kan sees på som overordnet, da fysikkens lover ikke tilgir like lett som økonomiens "lover"). Det markedet er bra på, er utvikling og øking av produksjon. Når vi ser på hvilke verdier pengene i dagens samfunn representerer er det i stor grad relatert til matriell verdi og produksjon. Vi trenger planøkonomi, muligens vil noen se på dette som et nødvendig onde, men like fullt et helt nødvendig.

Forbehold nummer 2: Hvem gir vel faen i maktfordeling? Penger og makt går mye hånd i hånd. Makt er ikke en ressurs som kan fordeles slik at alle får overflod av det. Øker noen sin makt, mister en annen part tilsvarende makt (om ikke annet så mister de retten til å bestemme over seg selv). Det er fortsatt et demokratisk problem at den "fattige 60%" skal ha enda mindre å si fordi de ikke klarer å øke rikdommen som like raskt som den "rike 40%".

Jeg kunne fortsatt tenkt meg svar på tiltale i disse sakene. Min egen tragedie er selvsagt at jeg har fire faste lesere. To er stuck i militæret og vet derfor ikke bedre enn å lese bloggen, en gir faen mens han drikker whisky og hører på sær hiphop og den siste er en tjoms som ikke gidder å kommentere annet enn sine egne obligatoriske papirer i utviklingslære.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis en emo kutter seg i armen, men ikke skriver om det i bloggen sin, gir folk forsatt en god faen?

Anonym sa...

yo,grunnen til at jeg ikke poster mere aktivt er at diskusjoner over nett = fuck, kom til trondheim 16. så skal vi ta det over en øl. Uansett, makroøkonomien din er ute åkjøre, skal argumnetere hvorfor, men ikke nå, for nå skal jeg på kvarteret og drikke øl.

Anders H sa...

Jeezes, jeg sitter hjemme og nasker prozac av eldre for å holde meg oppe... Takk for den!

Anonym sa...

"brun sprit" Gaaah...

Afghanistan er bra det, stor trives. Men fy faen som jeg skulle likt å hatt meg en skikkelig fest nå. Satan, hva skulle jeg ikke gjort for ei flaske mørk rom, ei halv ei med Ballantines, en duggfrisk pils...gaaah.

Jeg gleder meg som en unge til jule leaven min, da er fest på Lillehammer. Hvordan er på eldresenteret nå for dagen?
Er det noe fart og spenning?

Har forresten spredt det glade budskap om l`enculè så du får nok flere lesere etterhvert.

Anders H sa...

Altså, jeg skulle gjerne skrevet mer om eldresenterets absurditeter, men taushetsplikten hadde nok gjort det hele ganske kjedelig : / Dessuten gir det meg en bismak å skrive humoristisk om disse menneskenes lidelser. Jeg har prøvd meg åp en post, men den ble både kjedelig og støtende. Typisk l`enculé med andre ord ;P

Anonym sa...

Inkontines er fett!

Sjue Absum