søndag, november 12, 2006

The Departed

Haleluja! Scorsese har talt, oh prais the lord allmighty! Til vanlig har jeg kunnet styre min begeistring for Scorsese. Ikke for det, jeg anså han som en dyktig håndverker og så kvalitet i filmene hans, men jeg ropte ikke hurra i kinosalen. Etter "The Departed" har dette forandret seg drastisk! En thriller unlike any thriller ever made! Slik situasjonen er nå vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne. Hva var det som gjorde filmen så hot? Var det Jackie`s tolkning av den looka lystforbrytern? Var det innslag av scotsk barmusikk i de korrekte scenene? Var det Vera Farmiga`s tøsete eleganse? Var det de hotte rumpeballene til DiCaprio? Det er jævlig vanskelig å være presis og on point her. Jeg for min del vil gi filmen terningkast 6 på grunnlag av mye behagelig banning og frekk dialog. F.eks. leverer Baldwin en nydelig provoserende wiseass ved navn Ellerby.

Ellerby: "Patriot Act! Patriot Act! I love the Patriot Act!"

Ellerby: "I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."

HOMOFLASH: Det er godt å se at noen vet å holde seksualmoralen i hevd!

Nå har jeg spredd det glade budskap,
enjoy!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hot shit! Baldwin & Marky Mark har noen helt fantastiske oneliners og comebacks i denne filmen.

Anbefaler også Hong Kong-versjonen Infernal Affairs.