søndag, oktober 08, 2006

Statsbudsjett

Vi starter denne posten med trivia for Kubbelskere fra wikipedia.org:

"When commercial Kubb sets were first manufactured in the 1990s, the game quickly became very popular. Interestingly, the first commercial sets used pieces of wood locally available from a Swedish factory producing wood for the catering industry, so the king piece was based on a large meat tenderiser that was in production and the sticks were standard 10-inch filo pastry rolling pins. The dimensions and weight of these pieces have remained standard since then, although there is little evidence that this is due to any reason except expediency."

Videre vil jeg gi et godt eksempel på hvorfor fjordfitta er hot shit: Pølsa vs. Fjordfitta, the showdown!

Så, over til de mer seriøse hendelsene as of late: Matblekksoppens inntreden i mitt liv. Denne kuriøse soppen ser uhyre makaber ut, men har en spesiell og nydelig smak. Det festlige med denne soppen er at hvis du ikke legger den i vann/våte tøystykker forvandles den til blekk. Dette blekket ble brukt til å skrive med back in the days og er særdeles lite gunstig for tekstiler. Dette gjør soppturen like spennende som russisk rulet. Stekes i smør og nytes med en avkjølt pils. Grunnen til at denne soppen passer spesielt godt til en pils, er at dens, til forveksling like, slektning grå matblekksopp har en gifteffekt hvis konsumert sammen med selv små mengder alkohol. Symptomene er instant hangover, beyond whisky og annen brunsprit, som kan vare i opptil tre dager. Denne effekten har gitt soppen det fengende kallenavnet Tippler`s Bane. Enjoy!

Statsbudsjettet har kommet over oss, som den samfunnsrefser jeg er har jeg en plikt til å gå kraftig til verks i min kritikk og harselas. Statsbudesjettet explained:

- Det første jeg merket meg var at regjeringen ikke har bevilget noen midler til formål som starter med Q, Z, X og Æ. Dette er svakt, særlig med tanke på at vi er verdens rikeste land!

- Min personlige favorittpost er selvsagt Demensplanen 2015. "...en helhetlig plan for en styrket demensomsorg". Tiltak som f.eks. samtalegrupper og interaktiv erfaringbank. Jeg venter i spenning på hvordan dette vil føre til en "positiv endring" når problemet er rablende gale mennesker som sitter i stolen og hyler.
Oppsøker du disse menneskene, som uansett ikke husker hvem du er, ber du om å forvrenge ditt eget minne av vedkommende til det perverse. Hadde denne planen innvolvert "...en helhetlig plan for en styrket aktiv dødshjelp" hadde jeg lyttet med interesse.


- Hvorfor ikke slå sammen Dyrevelferdsloven og "Den kulturelle spaserstokken"? De har mange likheter og kan sikkert trekke god nytte ut av samtalegrupper og interaktiv erfaringbanks på tvers av de formelle "forskjellene".

- Mitt eget "Fet fisk til folket"tiltaket er et mye bedre tiltak. Stopp helvete før det kommer til din dør. Selvsagt har regjeringen satt en effektiv stopper for dette med sitt "Fisk = Ulovlig"-tiltak...

- Alle 68-ere vil sikkert glede seg stort over Groruddalens helt egne spesialtilkat.

- Jeg noterer meg med tilbakelent humring at Heimevernsreformen er definert som vellyket.

- Vi har fått en lenge etterlengtet Telefon for incestoffere

- Tiltak mot markedsføring mot ungdom og barn vil sikkert skape høylytt protest hos hele landets trofaste liberalere. "Den frie vilje er i fare, markedskrefter, foren eder!"

- Et par år etter at jeg har betalt noen og ti tusen kroner for mine egne lærebøker gjennom tre år, får vi en regjering som faktisk innfører gratis skolebøker.

- Sametinget tilgodeses mer penger enn reindrift og rusmisbruktiltak til sammen. Hva skal man med et sameting, når pengene i nord ikke ledes inn der de virkelig trengs?! Forøvrig mener jeg sametinget burde budsjetteres under "kultur- og museumstiltak".



Fra spøk til revolver, den eneste provoserende fakten jeg har lagt merke til med årets budsjett er at Universitet og forskning ikke fikk så mye penger som ønsket. Seriøse kommentarer på området hadde vært fint.

Ingen kommentarer: