fredag, oktober 06, 2006

Matlary

For en stund siden noterte jeg meg denne kommentaren av den eminente forsvarsonanisten Janne Haaland Matlary. Hennes poeng er at når den forsvarspolitiske noldusen Bjørn Jacobsen uttaler på vegne av SV at tap av norkse liv i Afghanistan vil føre til at vi trekker oss ut av konflikten, fører dette til økt risiko for Norske soldater.

Jaha.

Det er mulig at denne kommentaren var ment som opplysende, men når hun i tillegg berømmer Jan Petersens dogmatiske "felles front"-tanke så tar jeg dette som et argument fra hennes side pro en høyrevridd politikk for Afghanistanproblemet.

Det jeg stusser over ved denne uttalelsen, er hvordan Matlary stiller tap av norske soldater som mer kritisk enn tap av en hvilken som helst annen nasjonalitets soldater. I utgangspunktet vil et tap av liv være et tap av liv, uansett nasjonalitet. Det at opinionen forandres spiller ingen rolle. Den eneste grunnen til at det er verre at norske liv går tapt i Afghanistan, i følge Matlary, er at dette medfører at Norge forandrer innstilling og muligens trekker seg ut av konflikten. Noe som igjen kan tolkes som uttalelsen "Jacobsens uttalelser fører til at mitt personlige politiske syn på løsningen av Afghanistanproblemet ikke blir gjennomført".

Jeg skal ikke si meg enig i hverken Petersen eller Jacobsen i deres respektive uttalelser, men Matlarys kommentar var i hvertfall noe jeg ikke helt ser poenget med.

Den kloke leser skjønner sikkert at jeg med dette prøver å vri bloggen min i en mer seriøs retning. Det vil ikke si at humoren slutter her, men den vil bli suplert med alvor, og alvoret bli suplert med humor. Dette er en forsøkstekst.

Takk

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grunnen til at Matlary sier at tap av norske liv i Aghanistan er kritisk er jo fordi om det går med en bråta nordmenn så vil ikke den misjonen lenger være spiselig for folkeopinionen, og har man ikke den med seg så kan man bare glemme hele kalaset. Hver gang det går med en nordmann i en utenlandsmison står de politikerne som sendte ham ut indirekte ansvarlig, det er de som må svare på alle du ubehagelige spørsmålene.
Og det er liten tvil om at det som sies og gjøres hjemme i lille Norge har stor innvirkning på styrkene i Afghanistan.

Anders H sa...

Thats my point, så hvis SV vil ha soldater hjem, så vil den uttalelsen være midt i blinken for dem og Haaland Matlary har ikke å klage over. Men hele kommentaren var en smule feilslått. Jeg var ikke så engasjert i saken. Ville bare skrive noe politisk, men klarer ikke å motivere meg selv.

Anonym sa...

http://www.statsbudsjettet.dep.no/
jeg vil ha pros and cons