lørdag, desember 02, 2006

Nemi - feministisk hypokrat


Personlig ser jeg på meg selv som en feminist. Som gutt ligger man kanskje litt utsatt til hvis man kaller seg dette. Noen jenter vil kanskje se på deg som en tøffel. Gutter vil fnyse av at du er "soft on women". Blåbloggere vil muligens kalle deg dum og nedlatende som "prøver å dra" mennesker inn i stillinger de selv ikke ønsker sterkt nok. Dette medfører at jeg blir litt hårsår når Prinsesse Lea prøver å breie seg med "feministiske ikoner". Joda, mange fine kandidater her, men kvalifisrer "jeg gir faen"-holdning til feminist? For all del, hvis du liker rockedamer som gir faen så greit for meg, MEN! Men et sted går grensa!

Grensa går ved Nemi.

Det som er aller mest provoserende med Nemi er vanskelig å få komprimert ned i en setning. Men det er mulig å gi kraftige pekepinner på hvor hykleriet ligger. Et lik som ligger begravet i den feministiske hagen til Lise Myhre er Nemis feighet. Den kan for eksempel beskrives ved at Nemi tegnes som en meget attraktiv emojente. Nemi er tynn og kul. Dette på tross av at Nemi ligger på sofaen og spiser muffins hele dagen. Hun jogger aldri, men gjør opp for dette ved å røyke tett. Hadde Lise hatt baller som feminist hadde hun tegnet Nemi som det feite ludderet hun hadde sett ut som i det vitrkelige liv (Jørgen Bilbao som eksempel). Ikke noe galt i å se stygg og feit ut, men når Nemi konsekvent tegner figuren som et skjønnhetsideal blir det hele veldig perverst. På den ene siden forteller hun at det er kult å gi faen i alt, spise seg feit og drikke seg full. Men hun tar ikke konsekvensen av dette valget selv! Hun er, på et nesten førpubertalt nivå, en slave for skjønnhetsidealet.

Ok, nå har jeg stemplet meg selv som helsefreak. Men det er fortsatt et par ting å ta Nemi for. Hvor feministisk er det å fremstille shopping som roten til lykke? Særlig når hovedpersonene fremstår som høns. Jaja, det har vel ikke så mye med feminisme å gjøre som med generel apati og ignoranse.

Relativt kjedelig og filisofiløst er det også å trekke totalt stereotype karakterer ut av hatten for så å kritisere deisse for deres (totalt opplagte) mangler. Gjerne på en bøllete måte, muligens for å demonstrere at det ikke bare er menn som kan være bøller?? Det er jo selvsagt mulig at Lise prøver å vise oss at vår fordommer mot enkelte stereotyper, men det gjør ikke Nemi til en særlig feministisk eller forbilledlig figur.

Faen, nå har en av gamlingene kommet seg på gangen. Det er utrolig hvor mye te og kaker disse demente klarer å presse i seg. Kanskje metthetsfølelsen baserer seg på hukommelse, og at man ved å glemme at man har spist får fornyet appetitt? Kanskje jeg burde skrive filosofiske verker.

Gunda, kom deg til helvete tilbake på bøttekottet ditt!

12 kommentarer:

Prinsesse Lea sa...

Nemi er ikke feministidol fordi hun "gir faen", men fordi hun gir faen i hva folk synes om henne, eller sagt på en annen måte, hvordan folk mener hun skal være. Hun er seg selv, uavhengig av hva andre mennesker mener man må si og gjøre for å være en Ekte Kvinne... eller en God Feminist...

Anders H sa...

Jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men er det veldig feministisk å gi faen i hva andre synes om deg? Gutter er jo også underlagt sosiale normer.

Dessuten mister det, etter min mening, litt sjarmen når Nemi som karakter aldri må tåle konsekvensene av sine valg.

Prinsesse Lea sa...

Har vi ikke nok film, litteratur og pedagogisk barne-tv som forteller oss hvor viktig det er å bli voksen og ansvarsfull og ta konsekvensene av våre valg? Noen må snart også fortelle ungdommen at det er OK å satse, drite seg ut og følge hjertet. Jeg er en kunstnersjel og har ofte valgt å ikke tenke på konsekvensene. Som f.eks. da jeg brukte husleiepengene til å kjøpe Roskildebillett og møtte mannen i mitt liv på festivalen. Eller som Bob Hund sier:

"Oh, vad det är skönt
att inte veta sitt eget bästa
att gå på en smäll
och sen rusa som en tjur
rakt in i nästa."

Ja visst er gutter også underlagt "sosiale normer", og mange av dem har med kjønnsroller å gjøre. Derfor trenger vi i aller høyeste grad et mannlig forbilde eller en helt som ikke nødvendigvis er macho, tøff og modig. Absolutt!

Anders H sa...

Jeg er enig i hva du sier, men synes ikke Nemi representerer dette. Rent subjektivt vil jeg si at det å "finne lykke i muffins" er en negativ livsløgn. Dvs. et selvbedrag som til syvende og sist gjør deg mer deprimert enn lykkelig (i motsetning til Roskilde, som jeg personlig lever på hele året). Hvis Nemi skulle lært oss noe om å gjøre dumme ting som vil gjøre oss lykkeligere, så vil jeg si at den negative siden også burde være med. Hadde Nemi vært pløsen og "studentfattig"(red. fattig slik at du ikke har råd til så mye annet enn øl) ville jeg hatt mye mer sympati for serien og idealene.

Når det er sagt tror jeg du har gjort et skikkelig Nemivalg på Roskilde. For å blir personlig; en mann som synes Morrissey er kjedelig(!!!) er like suspekt som en blåblogger som mener menneskerettigheter ikke er lønnsomt...

Prinsesse Lea sa...

Rent subjektivt vil jeg si at det å "finne lykke i muffins" er en negativ livsløgn. Dvs. et selvbedrag som til syvende og sist gjør deg mer deprimert enn lykkelig

Vel, det er som du skriver en subjektiv mening. Kanskje en som deles av "folk flest". Nettopp derfor kult at noen tør mene noe annet.

Hvis Nemi skulle lært oss noe om å gjøre dumme ting som vil gjøre oss lykkeligere, så vil jeg si at den negative siden også burde være med.

Nemi er en humorstripe! Ikke alt funker i humorformatet, og hvis ikke folk synes det er morsomt, går det jo ikke... Nemi er jo ofte i trøbbel (og publikum elsker å se folk i trøbbel!), men stundene der hun nødvendigvis må ta tak og rydde leiligheten, betale regningene og jobbe, er ikke interessante å lese om — spør du meg. Vi kjenner oss igjen i situasjonene nettopp fordi de er overdrevet og "tatt helt ut". Forøvrig er jeg veldig glad i de ofte mer alvorlige helside-historiene. (Dagbla-Magasinet.)

Nemi er tynn, pen og liker shopping, det har du rett i. (Jeg er også slank, og gidder ikke feite meg opp bare for å gjøre opprør mot kroppsidealer!) Grunnen til at jeg ser et feministisk budskap i Nemi, er at hun preker jenters ansvar for egen seksualitet, tar oppgjør med det gamle jenter-som-ligger-med-mange-er-horer, ikke er avhengig av andre for å føle seg lykkelig, og ikke bryr seg om at jenter liksom "skal" være omsorgsfulle, stille og romantiske.

Det er MANGE unge jenter som beundrer Nemi — og jeg tror det jeg skriver ovenfor er grunnen.

Prinsesse Lea sa...

Åja, og... Jeg foretrekker Bra Mann fremfor dust med god musikksmak, takk... :p Men det er jo fint å vite at jeg ikke har konkurranse fra deg, da.

Anders H sa...

Vel, det er som du skriver en subjektiv mening. Kanskje en som deles av "folk flest". Nettopp derfor kult at noen tør mene noe annet.

La meg få demonstrere min uenighet:
folk flest synes det er greit "å skeie ut litt". Helsefreakene er kontroverserne i dag. Stemplet som moralister og spyttet på i festlig lag. Ikke en gang mine egne venner nøler med åpenlyst å narre meg for min holdning!

For the record:
Anders H, apirerende dustemannemums.

Prinsesse Lea sa...

Det er ikke deg jeg kaller for dust, kjære deg! Du er jo uansett for ung for meg, hi-hi;)

Eventuelle alternativer til herverende mannemums, eller ekser, om du vil, kan ha så god musikksmak de bare orker, altså, men de faller nok gjennom på andre punkter.

Når jeg skriver "at jeg ikke har noen konkurranse fra deg", mener jeg at jeg ikke trenger å være sjalu på deg fordi du er ute etter mannen min, skjønner? :D

Anders H sa...

Når jeg skriver "at jeg ikke har noen konkurranse fra deg", mener jeg at jeg ikke trenger å være sjalu på deg fordi du er ute etter mannen min, skjønner?

Hvordan vet du det?

Prinsesse Lea sa...

At du ikke er ute etter mannen min? Tja, hm, kanskje all denne dissinga av musikksmaken hans bare er et skalkeskjul? I så fall møtes vi til catfight... :D

Anonym sa...

Oi. Dette ble jo temmelig personlig etterhvert, da!
Jeg liker Nemi fordi jeg kjenner meg i mange av stripene. Mange, mange av hverdagssituasjonene som presenteres er sånn at "puh, det er altså ikke bare meg". Mulig at du ikke synes Nemi har noen plass blant femistiske ikon, men jeg tror, som Lea, at Lise gjennom Nemi-figuren er med på å gi unge jenter, og kvinner som meg, lov til å være oss selv, si at det er greit at vi spiser digg til vi blir kvalme, drikker oss kanakas, blir lei oss når vi blir dumpa, ligger med gutter vi ikke er følelsesmessig involvert i uten å føle oss dårlige av den grunn, synes babyer er noe herk, lager oss kjipe middager osv. Og, ja, Nemi er tynn, men Nemi ønsker ofte at hun skulle vært annerledes - hun ville hatt større pupper og sprettrumpe - og er det noe veldig mange jenter kjenner seg igjen i, er det akkurat det - at den kroppen man har skulle vært annerledes på en aller annen måte. Nemi er ei helt vanlig jente, verken vakrere eller mer sexy enn andre. Hun er sexy når hun vil, og det er vi i den virkelige verden også! Nemi er i alle fall med på å berike min hverdag, og får meg til å tenke at jeg er sjefen i mitt liv uten at noen - kvinner eller menn - skal definere hva som er riktig for meg!

Anonym sa...

Nemi har masse gode, feministiske kvaliteter. Som tegneseriefigur er hun ganske unik. Statistisk sett er tynne, pene og _morsomme_ tegneseriejenter en sjeldenhet. Bare her har Nemi et feministisk aspekt.

Ellers har Nemi masse gode, feministiske poenger. Hun er en høylydt dame, en som gjør som hun vil.

Nemi er et godt feministikon